CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 19, 2012

Jom Buat Tempoyak :P ( Temerloh mari) !

Assalamualaikum semua :)
Esok nak puasa dah :) , Alhamdulillah sempat jugak tahun ni saya menyambut puasa yang ke dua puluh tahun , cait macam la umur sebulan dah puasa , napok ngat nipunya haha :D . Gurau gurau :) jangan marah . Semoga puasa ni memberi kita lebih ketenangan . Dan buat baik , tambah pahala , InsyaAllah , peringatan untuk saya juga :)

Okay , tengok entry tu , Tempoyak ? uikk , ada yang GILA Macam saya hehe , ada yang tak tahu , ada yang tak gemo ( suka ) hehe :P
Tadi masak tengah hari , Mak suruh lah saya buat sambal , kitaorang kempunan haha oppps lama tak makan la . So saya pun buatlah , sambil sambil sahur nanti ( eh tengok asyik nak makan je ) puasa jangan fikir makan je la cik emy oii , Fikir apa yang baik yang patut di buat , haishhh ngek betoi la :P .

Nak buat tempoyak bukan susah pun :P
Kira takde lauk lain , Kicap , telur dadar dengan tempoyak pun jadilah hehe :) . Jom sama sama usha apa yang cik kenit ni merapu di dapur huhu :D
thanks fotografer kak ngah ( adikku ekin ) hee.

-Durian
-Lada, cili , cabai ( ahh sama je hehe )
-Garam secubit je

tu je pun :P


durian fresh dari jiran ngeh2 
thanks makcik ida :P




okay dari durian jadi macam ni :) 




lesung :) , lada , pisau , durian tu hehe




proses memotong lada haha :P
kasar tangan I
eiiiyuuu haha :P
(comot comot )



tumbuk sama sama meh ! :P
( abaikan budak kenit comot ni )
hoho





( eh eh comot lagi )
tumbuk jangan tak tumbuk :)




kemudian masuk kan durian kat dalam lesung , 
bersama dengan lada tadi 
garam secubit tau :)
pastu rasa lah :)
okay ke dok :P




dah siap
yummy 
( MAK KATA )
hahaha :P


okay , tak semua suka :)
tapi saya suka okay hihi :P
Biasa lah . ada orang suka Budu , belacan , saya
TEMPOYAK
kuat no pahang nye ngeh2 :P


Okay tuhla , Cakna la sikit pasal tempoyak yakk :P

Selamat mencuba :)

Temerloh mari :)
Pahang Darul Makmur
(promot lah pulok)
^^,

No comments:

Post a Comment

wishlist :-)

Bahagia Dunia Dan Akhirat