CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, June 21, 2012

Tomyam Ala "saya" simple jea hee

okay , atas permintaan si kawan yang comel :) , cik Farah hee
ni saya bagi awak :) . maafla kalau tak perfect , saya pun masih belajar hee :)

get ready ? go ! :D

bahan bahan
-ayam ( biasala kan hehe )
-saderi
-lobak ( ikut banyak mana awak suka :) )
-kobis "
-bunga kobis "
-kiub tomyam
-daun limau purut ( koyakkan , dalam 2-3 helai pun ok )
- bawang besar ( potong bulat ) , bawang merah boleh + bawang putih pun boleh , tp saya guna bawang besar je , ( ikut suka berapa banyak , boleh agak2 ) ;)

Cara cara
saderi tu potong serong , ( sebatang boleh,separuh boleh tengok berapa orang mkn) :)
lobak , bunga kobis , ayam semua potong ikut citarasa anda :)


1. tumis bawang besar ( naik wangi or warna perang )
2. masukkan air . (sukat banyak mana nak kuah dia )
3. masuk kan kiub tomyam tu .
4. masukkan daun limau purut , tggu sekejap . ( kacau)
5. masukkan ayam , ( boleh agak agak dia masak sikit )
6. masukkan garam ( secukup rasa , kalau yang nak pakai perencah boleh jugak ,tp saya tak hee)
7. masukkan sayur lobak dulu .
8. masukkan kobis, bunga kobis
9. kacau , kalau nak tutup periuk pun boleh , tapi saya tak la . hehe



ni simple by saya , tomyam macam2 cara , tapi ni saya punya , sorry kalau tgk macam tak sama dengan yang lain hee

boleh masuk tomato dan macam macam lagi :) . ikut citarasa awak , selamat mencuba :)

kalau nak yang PRO . tanya yang pakar yea hehehe :P

2 comments:

  1. hehe sorry susahkan awak. tapi nampak simple jek kan. insyaAllah nanti saya try buat, thanks jugak sebab sudi share resipi :)

    ReplyDelete
  2. hehe , takpe :) ni memang yang sangat simple , boleh cuba , senang jea hee :D sama sama <3

    ReplyDelete

wishlist :-)

Bahagia Dunia Dan Akhirat